Bemötandedagen – mina 3 tips!

Dela inlägget:

Facebook
LinkedIn
X

En kille och tjej har ett vänligt samtal med kaffe. Killen bär svarta glasögon, har lätt färgad hud och kort hår. Han har på sig en blå jeansskjorta. Tjejen blickar en bit bort något och killen ler brett. Bakgrunden är suddig men liknar ett modernt café eller matsal.

”Fullt hus, fullt ös och fullt med kärlek”. Med de orden beskrev Lena Skogholm ”Bemötandedagen” som gick av stapeln den 8:e februari i Stockholm.

www.bemotandedagen.se

Lena var en bland fyra föreläsare. Jag fick äran att moderera dagen. Runt 150 deltagare slöt upp för inspiration, tips och verktyg för ett bättre bemötande. Här nedan bjuder jag på mina tankar och tips.

För att skapa en god bemötandekultur behöver du få alla att känna sig inkluderade, viktiga och välkomna. Tänk på följande i mötet med andra. Tillsammans kan vi göra skillnad!

  1. Normmedvetenhet

Vi styrs utifrån normer, vilket kan leda till att vi kategoriserar människor och utestänger vissa. Ifrågasätt normen och dina egna fördomar med jämna mellanrum. Ställ frågor som: Vem bjuder du in till mötet? Vem ser du som dina kunder? Vem tycker du passar bäst för nya jobbet? Därefter fråga varför och testa att tänka och agera på annat sätt än du vanligtvis gör.

  1. Tillgänglighet

Första steget för att kunna mötas, är att vägen dit fungerar för alla. Det kan handla om ramper och taktila markeringar. När vi väl möts är nästa steg att skapa möjligheter så att alla kan delta på lika villkor.  Det rör sig om allt från att läsa högt vad som skrivs på blädderblocket, ledsaga, använda hörslinga och mikrofon till att ha oparfymerad tvål, laktos och glutenfri mat. Är du osäker på hur du skapar tillgänglighet – be om hjälp från de som har kunskap.

  1. Mod

Bemöt andra som du själv vill bli bemött, brukar det heta. Märker du att någon blir orättvist och illa behandlad – ta mod till dig och våga säga ifrån. Exkludering kan ta sig uttryck i form av exempelvis diskriminering, rasism, funkofobi, homo –och transfobi. Ibland är handlingen omedveten, då behöver vi informera eller påminna varandra. Ibland är handligen medveten, då måste vi sätta stopp. Vänta inte på att andra ska agera. Ett bra bemötande börjar med dig själv.