Jag är säker på att alla som lägger ut något på sociala medier vill nå ut till så många som möjligt. Det kan handla om allt från att nå ut med ett budskap till att sälja något. Men vad få hajat är att alla inte nås. Som exempelvis jag som blind, i en bildbaserad sociala medier värld. Men så behöver det förstås inte vara. Med ganska enkla medel kan du inkludera flera. Här följer några tips – var så god!
- Ta för vana och syntolka alla bilder. Helst i alla dina kanaler. Med syntolkning menas en kort beskrivande text om vad bilden föreställer. (Se längre ner vad du kan tänka på när du syntolkar)
- Lägger du upp eller länkar till en egen film – tänk på att syntolka och texta filmen.
Obs! På Youtube finns en särskild funktion för att texta filmen.
- Lägger du upp eller länkar till någon annans film eller inte har resurser att syntolka din egna film, skriv i inlägget, en kort beskrivning om vad filmen föreställer.
- Om du tar foto av en text, skylt och lägger upp, kom ihåg att skriva vad det står. Är texten väldigt lång, sammanfatta innebörden av texten.
Att tänka på när du syntolkar bilder
Bra att kunna svara på följande frågor:
- Vad föreställer bilden?
- Vad behöver mottagaren veta? (Budskap/syfte med bilden, vad är relevant)
- Vad för information behövs, som texten i inlägget inte redan tillför?
Exempel: Om det står i inlägget att nya teatern invigdes med pompa och ståt, ge en syntolkningom hur pompa och ståt ser ut. Att det är många människor som skålar i champagne och att väggarna pryds av ballonger i olika färger.
Övriga tips:
- Undvik värderande ord när du syntolkar. Tänk normmedvetet.
Exempelvis: Stilig pilot, söt flygvärdinna.
- Fokusera inte på detaljer, om detaljerna inte är poängen.
Exempel: Lägger en klädbutik upp bilder, bör de syntolkas detaljerat. Men kläderna är kanske inte det viktigaste när någon tar en gruppbild på jobbteamet.
- Syntolka och berätta vem som är på bilden utifrån relevans.
Exempel: Kungen inviger nya byggnaden. xxx sitter med i panelen.
Goda exempel
Jag var nyligen på Swedavia för att prata om inkludering på sociala medier utifrån mitt perspektiv. Swedavia är ett gott exempel på ett företag som har insikt och vilja att inkludera flera. De är i startgroparna med att syntolka bilderna i sina sociala medier. Följ dem på facebook och bli inspirerade!
https://www.facebook.com/Swedavia/
Är du nyfiken på hur en syntolkad film kan se ut. Se här:
Sociala medier